Oświetlenie rowerowe: przepisy i porady
Niezależnie od tego, czy jeździsz na rowerze rzadko, czy codziennie, musisz wiedzieć kilka rzeczy o oświetleniu rowerowym. Celem tego artykułu jest szybkie zapoznanie się z przepisami obowiązującymi we Francji, a także kilka ciekawych porad dotyczących sprzętu.
Oświetlenie roweru: przepisy
Podobnie jak pojazdy mechaniczne, oświetlenie rowerowe jest regulowane przez pewne dekrety kodeksu drogowego, które moim zdaniem warto znać. FUB napisał bardzo kompletny plik na ten temat, który postaram się tutaj streścić. Gorąco zachęcam do zapoznania się z omawianym linkiem, wykracza on poza proste wyliczenie obowiązujących zasad.
Przede wszystkim należy wiedzieć, że na rowerach, w nocy, obowiązkowe jest oświetlenie, zarówno z przodu jak i z tyłu. Obowiązek ten obowiązuje tylko w nocy, dlatego też Państwa światła mogą zostać usunięte (jeśli np. rower został sprzedany bez zintegrowanych świateł).
Przednie światło rowerowe musi mieć biały lub żółty kolor i przede wszystkim nie może oślepiać, a więc musi być podobne do światła postojowego. Obowiązkowe jest również światło tylne, ale kodeks drogowy nie określa jego koloru, jednak preferowane jest światło czerwone. W przeciwieństwie do oświetlenia przedniego, może być ono „zmiennej intensywności” (migające). Więcej informacji na stronie https://www.czikczik.com/technologia/jaka-latarka-na-rower-do-100-zl-nasze-propozycje-na-lampki-rowerowe/
Wreszcie, Twój rower musi być wyposażony w białe elementy odblaskowe z przodu i z tyłu oraz pomarańczowe po bokach i na pedałach.
Oświetlenie, którego używamy
Zawsze miałem zaufanie do marki. Testowałem od nich kilka modeli i zawsze byłem zadowolony. Ważny punkt, ich serwis posprzedażowy jest również bardzo reaktywny i wymienił jeden z moich akumulatorów bez żadnej dyskusji. Lampy, o których będę tu mówił, zostały już przedstawione w artykule poświęconym mojemu sprzętowi z 2019 roku, ale idealnie trafiły do tego wpisu. Na przód wybrałem model nieco overkillowy jak na moje zastosowani. Dzięki 600 lumenom i ogromnej baterii, ta przednia lampka pozwala mi z łatwością wytrzymać 2 tygodnie jazdy na rowerze (10km dziennie) bez konieczności ładowania. Prawdziwy plus w mojej opinii.
Mały bonus: część „świetlną” można oddzielić od baterii, która oferuje wtedy port USB pozwalający na ładowanie urządzenia takiego jak np. smartfon. Bardzo przydatne pod koniec dnia, gdy w ostatniej chwili decydujemy się na drinka. Dodatkowo Knog PWR Road można w pełni skonfigurować za pomocą oprogramowania marki. Oznacza to, że można zapisać różne profile oświetlenia dla różnych sytuacji.
Jeśli chodzi o tył, to używam r70, który oferuje różne tryby oświetlenia, a także kilka trybów migających (nawet animowanych). Nie chodzi tu o oślepianie innych użytkowników drogi, ale o uświadomienie im, że tam jestem i że nie powinni na mnie wjechać. Bateria wystarcza na kilka dni jazdy na rowerze.
Aby pójść dalej
Jeśli Twój rower jest wyposażony w dynamo, istnieje możliwość wymiany zintegrowanych lampek na bardziej wydajne modele. Nie miałem możliwości przetestowania tego typu sprzętu, ale słyszałem wiele dobrego o lampie Plus. To może być dobra alternatywa, jeśli masz dynamo.
Światło, widoczność, bezpieczeństwo
Biuro Zapobiegania Wypadkom (BPA) szacuje, że prawie połowy wszystkich wypadków można by uniknąć, gdyby osoby biorące w nich udział widziały się o 1 sekundę wcześniej. Bycie widocznym jest więc dla rowerzystów bardzo ważne. Federalna ustawa o ruchu drogowym stanowi, że „prędkość musi być zawsze dostosowana do okoliczności”.
Oprócz przepisowego oświetlenia i odblasków z przodu, z tyłu i na pedałach, do dobrej widoczności przyczyniają się różne akcesoria:
-
Odblaski boczne, np. mocowane do szprychy
-
Dodatkowe reflektory
- Odzież w jasnych kolorach lub odblaskowa
Przepisy szczegółowe dotyczące oświetlenia
Jeśli oświetlenie jest wymagane zgodnie z art. 30 ust. 1, rowery muszą być wyposażone w co najmniej jedno białe światło z przodu i jedno czerwone z tyłu, które nie migają. Światła te muszą być widoczne z odległości 100 m w nocy przy dobrej pogodzie. Mogą być one stałe lub zdejmowane. Światła rowerowe nie mogą oślepiać.
Rowery muszą być na stałe wyposażone w co najmniej dwa reflektory – jeden skierowany do przodu, drugi do tyłu – których powierzchnia świetlna musi wynosić co najmniej 10 cm2. W nocy, przy bezchmurnej pogodzie, odblaski te muszą być widoczne w odległości 100 m w świetle świateł drogowych pojazdu silnikowego. Pedały muszą być wyposażone w elementy odblaskowe, przednie i tylne, o powierzchni świetlnej co najmniej 5 cm2 . Wyjątkiem są pedały wyścigowe, pedały bezpieczeństwa i podobne urządzenia.
Art. 30 ust. 1 rozporządzenia o przepisach ruchu drogowego nakazuje, że „pojazd powinien być oświetlony od momentu, w którym inni użytkownicy drogi mogliby go nie zauważyć w odpowiednim czasie”, a federalna ustawa o ruchu drogowym w art. 41 stanowi, że między zmierzchem a świtem oraz gdy wymagają tego warunki atmosferyczne, pojazdy powinny być oświetlone.
Od 1 kwietnia 2022 r. światła do jazdy dziennej są obowiązkowe dla wszystkich rowerów elektrycznych, w tym rowerów górskich. Oświetlenie musi być zamontowane na rowerze, ale może być zdejmowane. Ma to na celu zabezpieczenie urządzenia oświetleniowego przed kradzieżą lub naładowanie go.
Obowiązek oświetlenia dotyczy wszystkich dróg, ścieżek i szlaków, o ile są one ogólnodostępne. Nie zapewnienie oświetlenia podlega karze grzywny w wysokości 20 franków. Rada Federalna ma nadzieję, że ten środek zwiększy bezpieczeństwo rowerów elektrycznych poprzez uczynienie ich bardziej widocznymi. Więcej informacji można znaleźć na stronie stowarzyszenia.